Om te vermageren en voornamelijk buikvet te verliezen raad ik de volgende tips aan:

1. Sla 3 ochtenden per week je ontbijt over en drink dan veel water, groene thee of koffie zonder suiker en melk. Probeer dan voor 12u te sporten of alleszins aan intensieve beweging te doen.. Na de sport kan men rond 12u gewoon lunchen, liefst met zoveel mogelijk groenten omwille van de vitaminen, mineralen en vezels die de stofwisseling goed op gang brengen.

2. Eet liefst niets meer na 20u om zo de vetverbranding niet in de weg te staan. Je eet dus drie dagen tussen 12u en 20u waardoor je een vastenperiode hebt van 16u. Dit noemt men intermitterend vasten. Uit verschillende studies blijkt dat je metabolisme versnelt met 10% als je 24u vast. Na 60u stijgt het verder tot 14%, maar na 84u neemt dat percentage weer af want dan ga je over naar de uithongeringsmodus waardoor de calorieën die na de vastenperiode worden gegeten, sneller worden opgeslagen. Om altijd het ontbijt over te slaan is dan weer overdreven, maar het is wel zo dat het vermijden van koolhydraten in de ochtend ervoor zorgt dat het lichaam meer in de vetverbranding stand blijft. Eiwitten eten daarentegen (eieren, kikkererwten, peulvruchten, noten, zaden, kwark, Griekse yoghurt, cottage cheese, vlees, vis en gevogelte) geven je sneller een verzadigingsgevoel, zeker in combinatie met goede vetten als olijfolie, kokosolie of roomboter (uiteraard met mate) en stimuleren zelfs de vetverbranding.

3. Eet dus meer van de volgende zaken: vette vis (zalm, makreel, haring, sardienen, tonijn, schaaldieren), noten (geen pindanoten), pure chocolade, zaden en pitten, avocado, kokosolie, roomboter en olijfolie. Groenten: zoveel als je wilt. Fruit: max 3 stukken/dag. Koolhydraten: havermout, quinoa, boekweit, gierst, gerst, zilvervliesrijst en (zoete) aardappel.

4. Probeer de volgende zaken zoveel mogelijk te mijden: fastfood, wit brood, pasta en rijst, frisdrank, vruchtensap, muesli, cruesli of cornflakes, koekjes, snoepgoed, chips, toetjes, gebak, chocolade, alcohol (omdat daar ook vaak veel suiker in zit).

5. Mijd stress! Als je stress ervaart, maakt je lichaam veel cortisol (hormoon) aan waardoor je meer vet gaat opslaan ter hoogte van de buik. Er is dus een verband tussen veel stress en buikvet. Je hebt dan ook vaak de neiging om meer te gaan eten, waardoor extra calorieën die onvermijdelijk in het lichaam worden opgeslagen als vet.

CONCLUSIE: Buikvet verbrand je door meer groenten, eiwitten en gezonde vetten te eten, in combinatie met intensieve sportmomenten die minimum 20' duren, minstens 3x/week.