WIE GOED IS VOOR ZICHZELF, IS OOK SUCCESVOL OP ANDERE VLAKKEN IN HET LEVEN

We hebben allemaal vaak goede voornemens om gezonder te gaan leven en iets te doen aan onze voeding -en levensstijl. Maar als het erop aankomt, hebben we het te druk, moeten we naar feestjes (met de nodige lekkere drankjes en coctails), zijn er familiale problemen, of noem maar op. We hebben altijd wel excuses om onze goede voornemens uit te stellen. Daarom is het misschien aan te raden om in verschillende fases te werken, om zo te komen tot een krachtig ritueel, dewelke jou geen moeite kost om dagelijks te doen. Als je merkt dat je vitaliteit hiermee geleidelijk aan verbetert, gaat het steeds beter en beter om bepaalde zaken vol te houden die jouw gezondheid ten goede komen.

Je hebt een structuur nodig om te weten wat je gaat doen. Door het op te schrijven, kan je het gemakkelijk als herinnering ergens opplakken (op een goed zichtbare plaats) en je schrijft er een startdatum bij en hou je dit 30 dagen vol. Die tijd is nodig om de impact te voelen van de verandering van je levensstijl en je rituelen te integreren in je dagelijks leven. Kleine handelingen maken echt al een groot verschil, hier een paar stappen waarmee je kunt beginnen.

 

Stap 1: Drink regelmatig water: zelf begin ik s'ochtends met het drinken van 2 glazen warm water (met soms wat citroen of pompelmoessap erin). Koud water kan uiteraard ook (zie link: www.ludoclaes.be) maar warm water stimuleert de stofwisseling en ondersteunt het reinigingsproces. Begin met 1 glas warm water en drijf het op naar 2 volle glazen nuchter. Eet een half uur later pas jouw ontbijt, liefst bestaande uit volkoren produkten, fruit, superfoods, noten, havervlokken...er zijn genoeg boeken met gezonde ontbijttips naar ieders goesting.

Stap 2: Focus je op je ademhaling om rustig te worden. Als we in paniek zijn of gestrest, hebben we de neiging oppervlakkiger adem te halen, terwijl een diepere ademhaling juist meer rust brengt. Niet alleen dat. Door je te stil te maken, te gaan zitten op een gemakkelijke manier, met een rechte rug, kun je je lichaam even checken of screenen. Voel waar er spanningen vastzitten, ga kijken of er emoties als angst, verdriet of boosheid zitten. Adem dan diep in en uit: 2 tellen inademen, 4 tellen uitademen. Terwijl zeg je tegen jezelf: ik adem rust en vrede in, ik adem vervolgens spanning (verdriet, boosheid, angst) uit. Focus je vooral op de plaatsen in je lichaam die gespannen aanvoelen en merk dat na een aantal minuten de spanning met je ademhaling afneemt. Je kunt deze oefening op eender welk moment van de dag doen, zelfs tijdens het wandelen, of achter je bureaustoel. Daarna zul je terug beter kunnen functioneren, ik garandeer het je!

Stap 3: Doe de plank: Door deze yoga- of pilatesoefening, versterk je je core (dieperliggende buik- en rugspieren), schouders, armen en bilspieren. Het helpt tegen rugpijn, levert je een mooie houding en geeft balans/kracht. Begin met 30" en bouw het geleidelijk op tot 2', probeer dit dagelijks te doen! (op you tube vind je verschillende voorbeelden van deze plankhouding)

Stap 4: Vast 16u lang: Velen maken zichzelf wijs dat ze veel moeten eten om aan te sterken, maar uiteindelijk is dit maar een fabeltje (tenzij dat je een ernstige ziekte hebt of aan diabetes lijdt). Onze voorouders hadden niet altijd eten in voorraad, vasten was toen een vanzelfsprekend iets en ze leden aan minder welvaartsziekten dan nu het geval is. Integendeel: het lichaam worst zo ontlast en fleurt er van op! Je kunt bijvoorbeeld om 18u je laatste maaltijd nemen en dan s'ochtends bijvoorbeeld om 10u jouw ontbijt eten. Je kunt wel volop water drinken (warm water) of thee. Probeer het eens uit, echt moeilijk is dit niet en je gaat echt niet flauw vallen van de honger, de meesten hebben vetreserves genoeg.

Stap 5: Verhoog je gevoel van dankbaarheid: dankbaarheid helpt ons onze focus te verleggen van wat we niet hebben, naar wat we WEL hebben. Iedere avond voor het slapen gaan, dank ik alles en iedereen want uiteindelijk zijn er altijd wel kleine mirakeltjes in je leven die je misschien niet direct ziet, omdat je het te druk hebt met jezelf, met je leven: een warme douche s'morgens, een lekkere tas koffie, jouw leuke collega's, je geweldige wagen, jouw leuke kledij,  je warm gezellig huis, ... Door dagelijks dankbaar te zijn werk je aan je geluksgevoel en komt wat je wilt, automatisch naar je toe. Sta iedere dag stil hoe gezegend je bent!

Tip: het boek van Goedele Leyssen (het kost 28 dagen om voornemen waar te maken) met de verschillende stappenplannen, is een aanrader!